Nieuwe meldingsplicht bij tijdelijke werkloosheid wegens overmacht
We brengen je graag op de hoogte over de nieuwe meldingsplicht bij tijdelijke werkloosheid wegens overmacht. In dit bericht vindt je ook een sjabloon om je werknemers op de hoogte te brengen van hun werkloosheid. Hou dit document bij als bewijs van de melding.
Nog tot 31 augustus 2020 geldt een vereenvoudigde procedure voor tijdelijke werkloosheid wegens overmacht als gevolg van de coronacrisis. Pas jij dat systeem toe? Dan komt daar vanaf 13 juli 2020 een nieuwe verplichting bij. Je moet jouw werknemers op voorhand informeren over de periode waarin ze tijdelijk werkloos worden gesteld.
Jouw medewerkers informeren
Wat moet je melden?
- de periode van de tijdelijke werkloosheid (begin- en einddatum);
- de dagen dat de werknemer werkloos is en de dagen waarop de werknemer wel nog werkt;
- de formaliteiten waaraan de werknemer moet voldoen om zijn uitkering aan te vragen en hoe hij de uitbetaling kan aanvragen.
Wat als je de meldingsplicht niet naleeft?
Als je de melding niet doet, moet je het loon van je medewerkers blijven doorbetalen tijdens de periode van tijdelijke werkloosheid.
Let op met de uitbesteding van werk
Of blijf je graag op de hoogte?
Schrijf je dan nu in op onze nieuwsbrief!