Je bent de term SEO zeker al eens tegengekomen, maar misschien begrijp je niet helemaal waarover al die mensen het dan precies hebben. Wat is SEO? Wat doet het? Is het je tijd en moeite waard? En brengt het eigenlijk iets op? Hier volgt een woordje uitleg en enkele tips voor het implenteren van SEO in je website.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization en komt op het volgende neer: door aandacht te besteden aan de opbouw van je website, teksten, afbeeldingen,… geef je zoekprogramma’s zoals Google, Bing, enz. de mogelijkheid om de zoekopdracht van hun gebruikers te linken aan pagina’s van jouw website waarop deze zoektermen terugkomen.

Google (onder andere) bestaat om mensen aan antwoorden op hun vragen te helpen. Daarom moeten ze op zoek gaan naar die antwoorden op de eindeloze verzameling websites die op het internet te vinden zijn. Om snel alle data van die websites te verwerken, kijkt Google naar bepaalde onderdelen.

Wanneer je dus met deze onderdelen rekening houdt, geef je Google te kennen dat jij een antwoord kan geven op de vragen die worden gesteld.

10 SEO tips
10 SEO tips

Hoe werkt SEO?

Er zijn verschillende factoren die ervoor zullen zorgen dat Google jouw website graag ziet, of net helemaal niet graag ziet.

  • Je website moet technisch in orde zijn (snel laden, goede structuur, duidelijke URLs, een SSL-certificaat hebben,…)
  • Je website moet over goede content beschikken (blijven bezoekers op jouw website, wordt je content gedeeld op sociale media, …)
  • Heeft je website (en jij dus) autoriteit in je vak? (wordt er door andere mensen naar je website gelinkt om informatie te geven?)

Maar staar je hier vooral niet blind op. Deze factoren komen meestal vanzelf voor op websites die hun best doen om mensen verder te helpen. Natuurlijk wil je dat je website in orde is en dat mensen er voor eeuwig op blijven doorklikken omdat ze maar niet genoeg kunnen krijgen van wat je te vertellen hebt.

10 SEO tips die je nu meteen kan gebruiken

  1. Kies goede keywords:
    bedenk voor je begint te schrijven wat nu precies de essentie van je tekst is. Herleid deze essentie tot enkele kernwoorden. Dit zijn je keywords.
  2. Schrijf sterke paginatitels:
    Je kernwoord zal in je titel voorkomen. Zorg dat deze titel mensen aanspreekt. Het moet ervoor zorgen dat ze getriggerd worden en verder willen lezen.
  3. Vergeet je meta omschrijving niet:
    de meta omschrijving van je pagina speelt niet rechtstreeks mee in de ranking bij Google maar het is wel wat mensen bij hun zoekopdracht op Google zien staan. Het zal dus weer mee bepalend zijn of ze wel of niet verder willen lezen.
  4. Gebruik je titels correct:
    zorg dat de typografie van je titels correct staat ingesteld. Google houdt van de opvolging van H1, H2, H3. Vind je dus dat de grootte van H4 beter past op de plaats waar het volgens de logische opeenvolging eigenlijk een H2 had moeten zijn… Dan pas je beter de instellingen van die titel aan in je algemene instellingen.
  5. Gebruik je zoektermen doorheen je tekst:
    Want waarom zou je ze niet gebruiken natuurlijk… Zorg ervoor dat je zoektermen een aantal keer in de tekst van je pagina terugkomen. Er wordt aangeraden om per 100 woorden je zoektermen 1 à 2 keer te gebruiken.
  6. Gebruik afbeeldingen:
    Of toch minstens één. Je kan je zoekterm in de bestandnaam of ALT-tekst zetten. Zo kan Google deze ook hier terugvinden. Google ziet trouwens graag afbeeldingen op pagina’s. Dus zeker niet vergeten!
  7. Zorg voor een snelle laadtijd:
    Wil je graag weten hoe je hier scoort? Doe dan even de check op: Google Pagespeed Insights of Pingdom. Dit zijn maar enkele van de vele websites waarop je je website onder de loep kan nemen.
  8. Ga voor duidelijke links:
    vaak zit de link naar een pagina onder “klik hier” of “lees meer” maar die termen zeggen niets over de content op de pagina waar je mensen naartoe verwijst. Op SEO vlak is het beter om je link te plaatsen onder “SEO tips” dan om te zeggen “Voor meer SEO tips klik hier.” Google weet zo al waar de link voor dient nog voor hij ze gevolgd heeft.
  9. Ga lokaal:
    Ben je een boekhandel in Brugge? Focus je dan niet op “boekhandel” als keyword maar op “boekhandel brugge”. Je wil tenslotte gevonden worden door mensen uit de buurt die tot bij jou kunnen komen. Plus, je verdrinkt niet in de poel van boekhandels in België.
  10. Hou de aandacht vast:
    Algemeen gezien is het beter voor je score als mensen langer op je pagina blijven. Geef hen dus een video om naar te kijken of een foto-gallerij om door te nemen.

Kortom:

Bovenstaande punten zijn maar enkele van de vele manieren waarop je je website beter kan doen scoren. De zaken die we hier aanhaalden kun je zelf uitproberen. Weet wel dat er veel tijd nodig is om het goed te doen.

Wees niet teleurgesteld als je niet meteen resultaat ziet, dat kan zeker enkele weken duren. Blijf vooral aandacht geven aan SEO, dan komt het helemaal goed.