Er wordt wel eens beweerd dat nieuwsbrieven hun belang zouden verloren zijn. Er wordt hier dan steevast gekeken naar de sociale media waar iedereen op regelmatige basis op de hoogte wordt gehouden. Maar toch is dit niet helemaal hetzelfde. Dus sta me even toe enkele voorbeelden te geven en aan te tonen dat nieuwsbrieven echt geen verleden tijd zijn!

Informatie en kennis

Een e-mail nieuwsbrief maakt deel uit van je marketing strategie. Je deelt er belangrijke informatie en updates over je bedrijf en/of producten. Het is een kostenefficiënte manier om je klanten de kans te geven, je bedrijf, diensten en jezelf beter te leren kennen.

Enkel adverteren is niet voldoende om potentiële klanten te bereiken aangezien ze maar een beperkte blik op je producten werpen. In een nieuwsbrief kun je een breder beeld schetsen van wat je toekomstige klanten van je mogen verwachten. Hierbij is het interessant om linken te voorzien waardoor er nog meer informatie kan worden gevonden. Ook visueel werken is belangrijk.

Daarnaast kan een nieuwsbrief worden gebruikt om je eigen expertise aan te tonen. Je brengt jezelf naar voor als expert in je vak en geeft klanten voorbeelden van waarom ze bij jou moeten komen aankloppen. Jij weet immers waar je over praat. Jij bent de persoon die hen zal helpen.

Dit alles zorgt ervoor dat het vertrouwen in je bedrijf en in jou als bedrijfsleider zal groeien.

voordelen van een nieuwsbrief

Connecties opbouwen

Denk goed na over de regelmaat waarmee je je nieuwsbrief wil versturen. Ik ken bedrijven die mij dagelijks een mail willen sturen en dat raak ik snel beu. Vooral omdat ik op dat moment nog geen connectie met hen had. Er was nog geen klik.

De meeste bedrijven sturen wekelijks of tweewekelijks hun nieuwsbrief uit. Anderen doen dat maandelijks. Uiteindelijk hangt het er vooral vanaf hoeveel je te vertellen hebt.

Wat je ook beslist, zorg dat de regelmaat er is. Na verloop van tijd zullen mensen weten wanneer ze van je zullen horen. En dat is een belangrijk onderdeel van het opbouwen van een sterke relatie.

Probeer er ook achter te komen wat voor informatie je lezers zoeken. Zo slaag je erin hun aandacht vast te houden.

Heb je het gevoel dat je strategie niet werkt? Wees dan zeker niet bang om eens iets anders te proberen.

Kort en krachtig

Blijf in je nieuwsbrieven to the point. Zoals eerder gezegd is het interessanter om visueel te gaan werken dan om een novella neer te pennen. Heb je veel informatie te delen? Overweeg dan een blog aan je website te koppelen waar je dan in je nieuwsbrief naartoe kan linken. Zo blijft je mail overzichtelijk en kunnen je lezers de informatie snel verwerken. Dat is in deze moderne en drukke digitale wereld van groot belang. Ze hebben nog wel een aantal mails te lezen.

Als je het kort houdt, zal je de aandacht van je klanten kunnen behouden. En telkens ze een een mailtje van jou in hun inbox zien zitten, zullen ze aan je denken. Dus deel je informatie kort en krachtig, met een door jou gekozen regelmaat en bouw de connectie met je klanten verder op.

Als je het goed doet, zal het je naam en bedrijf een serieuze boost geven!